نماز | ||
والدین حق بزرگی بر گردن بچه ها دارند و هرچه انسان تلاش کند تا جبران زحمات آنها را بنمایدباز هم نمی تواند پاسخی درخور به زحمت ها آنها بدهد.
در روایتی از امام رضا علیه السلام به سه امر مهم اشاره می فرمایند که خداوند آن را مورد تاکید قرار داده است: ایشان می فرمایند: به درستی که خداوند عروجل به سه چیز دستور داده که (آن سه چیز)به سه چیز دیگر بستگی دارد 1- امر کرد به نماز و زکات ،پس کسی که نماز بخواند ولی زکات ندهد نمازش از او پذیرفته نشود 2- امر کرد به شکرگزاری برای خود و پدر ومادر ،پس کسی که شکر گزار پدر ومادرش نباشد ،شکر خدا را نکرده است 3- امر کرد به تقوای الهی و صله رحم ،پس کسی که صله رحم نکند رعایت تقوای خدای عزوجل را نکرده است. (عیون اخبار ج1ص259) [ سه شنبه 93/1/5 ] [ 7:43 صبح ] [ سیدسعیدبهروز ]
[ نظرات () ]
احادیث و روایات در باب پاداش اعمال خالصانه برای خداوند، به صورت پیوسته مطالب اعجاب آوری را بیان نموده اند و شاید یکی از موثق ترین آن ها روایتی باشد از حضرت امام علی النقی (ع) درباره ی مناجات حضرت موسی (ع) با خداوند! از امام علی النقی (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: چون پروردگار با حضرت موسی (ع) سخن گفت، موسی مناجات نمود که: خداوندا! چیست جزای کسی که نزد تو بایستد و نماز بخواند؟ [ سه شنبه 93/1/5 ] [ 7:38 صبح ] [ سیدسعیدبهروز ]
[ نظرات () ]
1ـ پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمودند: هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مُرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت، تمام گناهانش آمرزیده شده است . 2ـ رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سُبحانَکَ اِنّى کُنتُ مِن الظالمین» 3ـ امام صادق علیه السلام فرمودند: تعجب میکنم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»؛ چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤمنان را نجات مى دهیم. 4ـ مرحوم کلینى نقل مىکند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخورد و عرضه داشت: فدایت شوم! من تا کنون فرزند دار، نشدهام، چه کنم؟ حضرت فرمودند: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى، آیه «وَذَا النُّونِ إِذ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد. [ سه شنبه 93/1/5 ] [ 7:33 صبح ] [ سیدسعیدبهروز ]
[ نظرات () ]
میهمان نمودن برادران دینی و بستگان، یکی از مهمترین ویژگی های سیره ی ائمه اطهار (ع) بوده، چنانچه این بزرگواران برای میهمانان ارزش فراوانی قایل بوده اند، چرا که میهمان را موهبتی از جانب خداوند متعال می دانستند.
درباره ی ارزش و جایگاه میهمان از حسین بن نعیم نقل شده است که: روزی حضرت صادق (ع) به من فرمودند: آیا برادران دینی خود را دوست داری؟ فرمودند: آری، زیرا هنگامی که وارد منزل تو می شوند با آمرزش تو و خانواده ات وارد می شوند و در لحظه بیرون رفتن، گناهان تو و خانواده ات را بیرون می برند، و از این رو حضرت محمد (ص) بیان داشته اند: خانه ای که میهمان در آن رفت و آمد نداشته باشد، ملائکه رفت و آمد ندارند و همچنین فرموده اند: هنگامی که میهمان بر اهل منزل وارد می شود، روزی خودش را می آورد و هنگام رفتن، گناهان اهالی خانه را با خود می برد. [ سه شنبه 93/1/5 ] [ 7:32 صبح ] [ سیدسعیدبهروز ]
[ نظرات () ]
شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا پس از فوت و قبل از دفن، بدن میت را غسل می دهند و دلیل آن چیست؟ اما جالب است بدانید که امام رضا (ع)، علت و دلیل آن را چنین بیان فرموده اند: علت غسل دادن میت این است که بدین وسیله طاهر و پاکیزه شده و از آلودگی های امراض و آن چه در هنگام بیماری به او رسیده است، پاکیزه می شود، چه آن که انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می نماید، لذا مستحب است وقتی بر خدای عزوجل و مقربان درگاه الهی وارد می گردد و آن ها وی را لمس می نمایند و او نیز با آن ها تماس پیدا می کند طیب و پاک باشد و علت دیگر برای غسل دادن میت آن است که وقتی روح از کالبد خارج می شود، نطفه ای که وی از آن خلق شده نیز از جسد بیرون می رود لذا علت دیگر غسل، به دلیل خروج آن نطفه و پاک نمودن بدن از آن می باشد. [ سه شنبه 93/1/5 ] [ 7:28 صبح ] [ سیدسعیدبهروز ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |